tiistai 17. helmikuuta 2015

Neil Gaiman: Batman - Whatever Happened To The Caped Crusader?


Neil Gaiman: Batman - Whatever Happened To The Caped Crusader?
DC Comics 2009

Kun olin pieni, yksi lukuisista ammattihaaveistani oli Batman. Tutustuin hahmoon Paul Dinin ja Bruce Timmin Batman The Animated Seriesin kautta ja olin aivan myyty. Vasta yläasteikäisenä löysin Batman-sarjakuvat, mutta ne veivät tyystin mennessään. Kirjoittaessani paperista lukupäiväkirjaani en koskaan arvostellut lukemiani sarjakuvia - miksi, sitä en osaa sanoa. Kun sain ensimmäisen lukupäiväkirjani täyteen ja aloitin uuden, päätin muuttaa asian.

Oli puhdas sattuma, että tartuin tähän sarjakuvaan juuri nyt: olin lainaamassa kirjastosta Tuntematonta sotilasta äänikirjana, mutta satuin huomaamaan Gaimanin Batman-tarinan, koska sarjakuvahylly oli äänikirjahyllyn vieressä. Minua on kiinnostanut aiemminkin lukea tämä sarjakuva, mutten ole saanut aikaisiksi etsiä sitä. Nyt minun ei tarvinnutkaan: Whatever Happened To The Caped Crusader? löysi minut.

Lainasin sarjakuva-albumin Deluxe Edition-version, joka sisältää nimikkotarinan lisäksi neljä muuta Gaimanin kirjoittamaa Batman-kertomusta: A Black And White World, Pavane, Original Sins ja When Is A Door. Nimikkotarinassa ollaan Batmanin hautajaisissa. Paikalle ovat kokoontuneet sekä ystävät että viholliset - jokainen heistä kertoo erilaisen version Yön ritarin kuolemasta. A Black And White World tarjoaa kurkistuksen Batman-sarjakuvan "kulissien taakse" ja Pavane kertoo Myrkkymuratista. Original Sins ja When Is A Door ovat oikeastaan samaa tarinaa, jossa tv-alan ihmiset suunnitelevat tekevänsä dokumentin Gothamin kuuluisista rikollisista.

Saatuani sarjakuva-albumin päätökseen, oloni oli hämmentynyt: en osannut sanoa, ovatko sen tarinat hienoja vai outoja. Tarinat sisälsivät piirteitä, jotka ovat epätavallisia Batman-tarinoissa ja minulle jäi hiukan epävarma olo - oliko tarinoissa mitään järkeä vai olenko itse liian sokea ymmärtääkseni? Ja silti, epävarmuudestani huolimatta, pidin tarinoista. Erityisesti minua miellyttivät Whatever Happened To The Caped Crusader? ja A Black And White World.

Luulen, että häkeltyneisyyteni johtui osittain siitä, että Gaimanilla on omalaatuinen tyyli, joka vaatii totuttelemista, ennen kuin punaisesta langasta saa kiinni. Olen kyllä lukenut häneltä aiemmin Tähtisumua-romaanin. Tosin siitä on kahdeksan vuotta, joten en ole ollut tekemisissä Gaimanin tuotannon kanssa pitkään aikaan. Joka tapauksessa, minua ilahdutti näissä Batman-tarinoissa suuresti, miten Gaiman sekoittaa hahmoihin aineksia Batman-sarjakuvien historian eri vaiheista ja että hän kiteyttää suosikkisankaristani kaikkein tärkeimmän: Batman ei koskaan anna periksi.

Kaiken kaikkiaan Whatever Happened To The Caped Crusader? oli mielenkiintoinen ja positiivinen lukukokemus. Se ei yllä ehdottomiin suosikkeihini, muttei se ollut missään nimessä huono Batman-sarjakuva.

Arvosana: ✮✮✮½

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti